GALUSTE CU PRUNE (GOMBOTI)

septembrie 22, 2016


Galustele cu prune, cunoscute si sub numele de gomboti sau knedle cu prune, sunt unul dintre cele mai populare si mai indragite deserturi. Cei mici si cei mari, deopotriva, adora aceste galuste delicioase umplute cu prune si tavalite prin pesmet usor crocant si aromat.
Eu sunt inca din copilarie unul dintre cei mai mari fani ai galustelor cu prune. Nu prea facea mama prajituri sau checuri, in schimb facea galuste cu prune in cantitati industriale. E adevarat ca nu le facea singura, o mai ajutam si eu... la curatat prune :)
Pentru aceste galuste cu prune am folosit aluatul pe baza de cartofi, dar exista si o varianta cu branza de vaci. Inca nu am testat varianta cu branza de vaci, dar va trebui sa o fac cat de curand pentru ca suna gustos :).



Pesmetul prin care sunt tavalite galustele cu prune este element de baza al acestei reteta. Rumenit usor in unt, cu zahar tos si scortisoara, este atat de bun incat il mananci cu lingura. Cel putin eu asa fac :)
Cartofii trebuie sa fie niste cartofi fainosi, din aceia care sunt buni pentru piure.
Din ingredientele de mai jos am obtinut 29-30 de galuste cu prune si am folosit 16 prune, 2 sau 3 intregi, pentru ca erau micute, celelate taiate jumatati.

Ingrediente necesare pentru a prepara reteta galuste cu prune (gomboti):


Pentru aluatul galustelor cu prune:
- 900gr cartofi fierti in coaja
- 350gr faina (aproximativ)
- 2 oua
- 1/2 lingurita rasa de sare
Umplutura:
- intre 15 si 30 de prune, in functie de marime
Pentru stratul de pesmet:
- 200gr pesmet
- 150-180gr zahar tos (dupa gust)
- 50gr unt
- 1 lingurita cu varf de scortisoara macinata

Mod de preparare reteta galuste cu prune (gomboti):


M-am ocupat mai intai de cartofi: i-am spalat bine si i-am pus la fiert in apa cu sare, cu tot cu coaja. Cartofii se testeaza cu o furculita: cand intra furculita usor in ei, inseamna ca sunt fierti. Dupa ce au fiert cartofii, i-am scos din apa si i-am lasat sa se racoreasca (cat sa nu mai fie fierbinti).


Cat timp fierbeau cartofii, am pregatit prunele: le-am spalat, le-am scos samburii si le-am taiat jumatati, mai putin vreo 2 sau 3 care erau mai mititele si le-am lasat intregi. Tot acum am pregatit si pesmetul. Am pus untul la topit intr-o tigaie antiaderenta. Cand s-a topit, am adaugat pesmetul si am amestecat bine cu lingura de lemn.
Am lasat pesmetul in continuare pe foc, amestecand din cand in cand, pana a devenit aramiu. Dupa ce am oprit focul am adaugat zaharul si scortisoara si am amestecat bine. Puteti gusta pesmetul pentru a ajusta cantitatea de zahar, dar aveti grija sa nu il mancati pe tot :)
In continuare, am pus apa la fiert intr-o cratita / oala incapatoare, am adaugat o lingura rasa de sare apoi am trecut la prepararea aluatului pentu galustele cu prune.
Cartofii fierti mai devreme si care intre timp se racorisera, i-am curatat de coaja si i-am pus intr-un bol incapator. I-am zdrobit cu presa pentru cartofi, am adaugat cele 2 oua si jumatate de lingurita rasa de sare si am amestecat bine.
Am adaugat apoi si faina, treptat, amestecand in acelasi timp cu mana. Cantitatea de faina poate sa varieze in functie de soiul cartofilor, marimea oualor sau tipul de faina folosit.



Adaugati faina treptat pana obtineti un aluat moale care se desprinde de pe peretii vasului dar la mana este in continuare lipicios. Daca aluatul vi se pare prea lipicios pentru a putea lucra cu el, puteti sa mai adaugati putina faina dar fara sa insistati prea mult, pentru ca galustele vor iesi mai tari.
Acum putem modela galuste cu prune.
Dupa cum va spuneam, aluatul pentru galustele cu prune trebuie sa ramana lipicios si, din acest motiv, galustele se modeleaza cu mana uda sau cu mana pudrata cu faina. Mie imi este mai confortabil sa lucrez cu faina.
Prin urmare, mi-am pudrat mainile cu faina, am rupt cate o bucatica de aluat (cam cat o pruna) si am turtit-o intre palme. Dimensiunea acestei bucatele de aluat o ajustati in functie de marimea prunelor pe care le folositi. Trebuie sa fie suficient cat sa acoperiti pruna.
In mijlocul aluatului am asezat o juamtate de pruna (sau o pruna intreaga, dupa caz) apoi am invelit pruna in aluat, presand marginile ca sa se lipeasca. Am modelat-o apoi intre palme ca sa capete forma si am aruncat-o in cratita cu apa clocotita. Aveti grija sa nu inghesuiti prea tare galustele in cratita pentru ca ele se mai umfla in timpul fierberii. 
Cand puneti galustele la fiert veti vedea ca se lasa la fund si au tendinta sa se lipeasca de fundul cratitei. Le verificati si, daca sunt lipite, le dezlipiti cu o furculita sau o spatula. Galustele cu prune sunt fierte in momentul in care se ridica la suprafata. Daca doriti ca pruna sa fie mai moale, le mai lasati cateva minute dupa ce s-au ridicat. Dupa ce au fiert galustele, le-am scos pe rand si le-am aruncat direct in tigaia cu pesmet.
Le-am acoperit uniform cu pesmet apoi le-am asezat pe o farfurie.
Prima galusca a fost a mea ! :)
Mie imi plac galustele cu prune calde, dar sunt bune si reci.
Spor la gatit si pofta buna!
Va astept si pe pagina de Facebook!

You Might Also Like

5 comentarii

  1. Am ceva vreme de când caut rețetă ăsta. Mulțumesc. ...sunt delicioase

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu drag :). Ma bucur ca ai dat peste reteta mea de galuste cu prune!

      Ștergere
    2. În anii 50 cînd eram copil dulciurile erau greu de găsit. Mai băgau cîteodată halva din floarea soarelui,mai găseai niște halviță ,înghețată,sirop cu sifon pe la tarabagii ambulanți....dar baza era întodeauna...Mama. Ea făcea cline ( așa le numeam noi copii aceste găluște cu prune ) ,mai făcea niște Papanași de cartofi pudrați cu zahăr sau papanași cu brînză de vaci...mai mîncam o geandră de porumb cu lapte și zahăr,ceva cozonac de paști și de crăciun...dar opera de artă venea de Crăciun odată cu sărbătorile : Turtele cu julfă și turtele cu nucă. Bătea la fund orice prăjitură din comerț . Julfa....pe care o făcea mama din cînepă pisată și fiartă la care eram prezent.Turtele le coceam pe plită iar însiroparea era o artă cu esență de rom și sirop de zahăr. Cine nu a trăit pe atunci....nu poate înțelege aceste bunătăți închipuite de țăranu romîn pe vremuri de restriște și lipsuri urmate războiului. Dar dacă azi...aș putea negocia un an de viață prezentă pentru o lună de copilărie ...aș accepta fără cea mai mică reținere.

      Ștergere
  2. Am mâncat multe găluște cu prune de-a lungul timpului, făcute de diverse persoane după rețete ușor diferite (știi cum e, fiecare gospodină cu rețeta ei), și toate au fost foarte bune. Probabil e o combinație genială. Pe ale tale nu le pot gusta, din păcate, dar ți-au ieșit foarte frumoase.

    RăspundețiȘtergere
  3. Si totusi,oricat de bine facute ar fi,textura se modifica,isi pierd pufosenia.Intrebarea este,adaugam si albusul de ou in aluatul de galuste,ori numai galbenusul?

    RăspundețiȘtergere

About me

Flickr Images

Press

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...